23 Mar 2020

Angajatorii care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 pot beneficia de plata indemnizaţiei din bugetul asigurărilor pentru şomaj, pe perioada stării de urgenţă, pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active. Toate aceste prevederi sunt incluse în ordonanța de urgență publicată sâmbătă în Monitorul Oficial.

Plata indemnizaţiei pentru companiile care reduc activitatea se va realiza în baza unei declaraţii pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declaraţiei, cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din ianuarie – februarie 2020 şi că nu are capacitatea financiară de a plăti toţi angajaţii.

Indemnizaţia se acordă şi salariaţilor angajatorilor care întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente şi deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Potrivit actului normativ, indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii iar calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, a contribuţiei de asigurări sociale de stat (pensii, n.r.) şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizaţiile încasate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiilor se realizează în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.

Cheltuielile din bugetul asigurărilor pentru şomaj efectuate pentru plata indemnizaţiilor se pot acoperi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate aplicate.

Angajatorii trebuie să depună prin poştă electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal şi lista persoanelor care urmează să beneficieze de şomaj tehnic asumată de reprezentantul legal al angajatorului.

Pe perioada stării de urgenţă, instituite prin Decretul 195/2020, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului, care urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţi se stabilesc la 75% din salariul de bază şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Suma nu trebuie însă să depăşească 75% din salariul mediu brut pe economie.

[top]
About the Author