UNTRR solicită Guvernului României să aloce un buget suficient pentru a plăti 75% din salariul tuturor angajaților firmelor aflate în dificultate pentru următoarele 90 zile
Prin alocarea unui buget suficient pentru plata a 75% din salariile firmelor din domeniile afectate, să fie plătite timp de 90 zile de către guvern direct angajaților. În acest fel timpul de asistență este relativ scurt, se oferă un nivel de confort personalului și firmelor afectate care vor avea posibilitatea de a reporni activitatea, iar firmele și angajații salvați se vor putea susține și vor putea genera venituri pentru bugetul public.
Potrivit unui studiu UNTRR (document atașat), în cazul terapiei de șoc, PIB-ul României va scăderea semnificativ în trimestrul 2 2020, dar revenirea o să fie mai rapidă. În acest scenariu, UNTRR estimează o scădere economică de 5,6% în 2020 și o creștere economică de 5,7% în 2021.
În cazul terapiei progresive, PIB-ul va scăderea semnificativ în următoarele 3 trimestre din 2020, iar revenirea va fi mai lentă. Estimăm în 2020 o scădere economică de 6,8% și o creștere economică de doar 2,6% anul viitor.
Prin adoptarea unor măsuri progresive, se alocă un buget progresiv pentru suportul firmelor fără a se cunoaște modalitatea administrării acestui buget (pentru ce se alocă? Pentru firme? Pentru plată furnizori? Pentru plată salarii angajați?), abordare care necesită un timp mai îndelungat de asistență, cu mai multă incertitudine pentru firme și angajați, cu rezultate incerte și costuri de oportunitate crescute în măsura în care o parte semnificativă dintre firmele asistate, nu vor putea relua activitatea și astfel se pierde posibilitatea de a recupera parte din bugetul alocat deoarece aceste firme nu vor mai putea genera venituri pentru bugetul public, ci dimpotrivă presiunea pentru ajutoare sociale se va extinde pe o perioadă de timp îndelungată.
UNTRR solicită Guvernului decât să adopte multe măsuri care să se dovedească complicat de implementat, adică o puzderie de ”purici”, mai bine să adopte o singură măsură clară, rapidă și eficientă, respectiv plata a 75% din salariul tuturor angajaților firmelor aflate în dificultate pentru următoarele 90 zile.
De exemplu, firmele care realizează transport rutier de persoane – național, internațional, ocazional/turistic – și care au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri între 60%-100% ar putea beneficia de o astfel de măsură rapidă. ARR licențiază operatorii de transport rutier și operatorii economici care efectuează activități conexe transportului rutier și eliberează licențele de traseu operatorilor care efectuează transport rutier de persoane prin servicii regulate (național și internațional) și servicii de transport ocazionale. Astfel, Ministerul Transporturilor cunoaște traseele și activitatea firmelor de transport persoane, astfel că statul ar putea cu ușurință să le ofere ajutor.
Măsuri similare au fost adoptate de state precum Danemarca, unde Guvernul va achita timp de trei luni salariile angajațiilor afectați până la un maximum de 23.000 de coroane daneze (3.418 dolari)/lună, în timp ce companiile vor achita restul de 25% (sursa), sau Austria, unde Guvernul a alocat 4 miliarde de euro pentru a ajuta economia să treacă peste criza coronavirusului (sursa).
I.
Scenariul 1 – Abordare proactivă: asistență tip șoc – buget mare alocat
pentru 3 luni
1. Timp scurt de asistență bugetară
2. Buget mare alocat lunar
3. Predictibilitate ridicată și relativ confort (orizont de timp clar pentru reluare activitate fime și angajați) pentru firmele și angajații afectați
4. Număr firme salvate – crescut
5. Număr angajați salvați – crescut
6. COST TOTAL APROPIAT DE CEL ESTIMAT INIȚIAL
7. COST TOTAL DIRECT APROPIAT DE CEL TOTAL ȘI DE COSTUL INIȚIAL
8. COST TOTAL DE OPORTUNTATE REDUS DATORITĂ EFICIENȚEI ABORDĂRII (CERTITUDINEA MENȚINE FIRMELE ȘI ANGAJAȚII CARE NU ÎȘI PIERD LOCURILE DE MUNCĂ) și datorită veniturilor recuperate de la firmele salvate și angajații acestora
II.
Scenariul 2 – abordare reactivă: asistență progresivă – buget moderat
alocat pentru 3 luni
1.
Timp îndelungat de asistență bugetară
2. Buget moderat alocat lunar
3. Predictibilitate scăzută și bulversare (Teama de faliment și teama de lipsa unui loc de muncă) pentru firmele și angajații afectați
4. Număr fime salvate – redusredus
5. Număr angajați salvați – redus
6. COST TOTAL MULT PESTE CEL ESTIMAT INIȚIAL
7. COST TOTAL DIRECT PESTE CEL DIN SCENARIUL I DATORITĂ PERIOADEI ÎNDELUNGATE
8. COST TOTAL DE OPORTUNITATE RIDICAT DATORITĂ INEFICIENȚEI ABORDĂRII (INCERTITUDINEA ÎNCHIDE FIRMELE ȘI ANGAJAȚII ÎȘI PIERD LOCURILE DE MUNCĂ) și pierderii veniturilor de la firmele și angajații salvați.
***
Uniunea
Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație
profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată
în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele
transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la
înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care
efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.
Sursa:UNTRR