20 Mar 2020

UNTRR solicitã Guvernului, BNR și ASF suspendarea plãții finanțãrilor (credite, leasing) și asigurãrilor RCA contractate de firmele de transport rutier din România, pentru o perioadã de 3 luni, în condițiile în care aproape 80% din companiile de transport rutier sunt în pragul insolvenței și sunt nevoite sã opreascã vehiculele în parcãri.

0 Comment

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã Prim-Ministrului României, domnul Ludovic Orban, Guvernatorului BNR, domnul Mugur Isãrescu, Ministrului Finanțelor Publice, domnul Florin Cîțu, Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, domnul Lucian Bode, Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, domnul Virgil Popescu și Prim-Vicepreședintelui ASF, doamna Doina Dascãlu,  suspendarea plãții finanțãrilor (credite, leasing) și asigurãrilor auto obligatorii – RCA contractate de firmele de transport rutier din România, pentru o perioadã de 3 luni, în condițiile în care aproape 80% din companiile de transport rutier sunt în pragul insolvenței și sunt nevoite sã opreascã vehiculele în parcãri.

Având în vedere cã în Europa industria de automotive s-a oprit, iar în România mai multe fabrici precum Dacia, Ford sau Pirelli și-au suspendat activitatea, firmele de transport rutier de mãrfuri care lucreazã cu acești clienți au scãdere de 100% a afacerilor. Restul firmelor care realizeazã transport rutier internațional înregistreazã o scãdere de 80%.

În cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numãrul de pasageri a scãzut cu 60-70%, iar pentru transportul de persoane ocazional scãderea este aproximativ 100%. În cazul transportului rutier de persoane internațional scãderea este de aproximativ 100%.

Aceste firme nu pot folosi activele finanțate în aceastã perioadã, astfel cã toate plãțile cu creditele, leasing, asigurãri ar trebui suspendate și nu amânate. Firmele de transport rutier nu-și vor putea recupera niciodatã neîncasãrile provocate de criza noului coronavirus și solicitã bãncilor, firmelor de leasing și firmelor de asigurãri susținere și gãsirea împreunã de soluții viabile rapide în aceastã perioadã dificilã.

Dacã se face doar o amânare la platã, finanțatorii (bãnci, companii de leasing) și asigurãtorii vor solicita banii pentru aceastã perioadã la o datã ulterioarã, iar firmele de transport rutier nu vor putea rezista în fața acestei presiuni financiare, deoarece nu au derulat nicio activitate cu activele finanțate. Astfel, UNTRR solicitã suspendarea acestor plãți pentru industria de transport rutier.

Reamintim Guvernului, BNR și ASF importanța sectorului de transport rutier: 41.000 de firme cu o cifrã de afaceri cumulatã de 12,3 miliarde euro, 212.000 de angajați, este principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde euro (+10% fațã de 2018). Transportul rutier genereazã un sfert din exportul total de servicii al României, de 26,3 miliarde euro.  

Potrivit unui studiu UNTRR, dacã Guvernul va adopta o terapie de șoc, PIB-ul României va scãderea semnificativ în trimestrul 2 2020, dar revenirea o sã fie mai rapidã. În acest scenariu, UNTRR estimeazã o scãdere economicã de 5,6% în 2020 și o creștere economicã de 5,7% în 2021.

În cazul unei terapii progresive, PIB-ul va scãderea semnificativ în urmãtoarele 3 trimestre din 2020, iar revenirea va fi mai lentã. Estimãm în 2020 o scãdere economicã de 6,8% și o creștere economicã de doar 2,6% anul viitor.

Sursa: UNTRR

[top]
About the Author