Starea de alertă pe teritoriul României a fost prelungită cu 30 de zile
Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a decis prelungirea cu 30 de zile a stării de alertă pe teritoriul României, fiind adoptată o nouă hotărâre în acest sens, cu aplicabilitate din 12 februarie.
HOTĂRÂREA nr. 8 din 10.02.2021
„HOTĂRÂRE
nr. 8 din 10.02.2021 privind propunerea prelungirii stării de alertă şi a
măsurilor necesar a fi aplicate pe durata acesteia pentru prevenirea şi
combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Având în vedere analiza factorilor de risc privind managementul situaţiei de
urgenţă generată de virusul SARS-CoV-2, pe teritoriul României la data de
04.02.2021, realizată la nivelul Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere
a Intervenţiei şi propunerea Ministrului Sănătăţii aprobată la nivelul Grupului
de Suport Tehnico-Ştiinţific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe
teritoriul României,
luând în considerare solicitarea Primăriei Oraşului Isaccea din judeţul Tulcea
referitoare la deschiderea punctului de trecere a frontierei de la graniţa de
sud-est a României Isaccea – Orlivka (Ucraina) şi punctelor de vedere formulate
de către Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi Direcţia de Sănătate
Publică a judeţului Tulcea,
în contextul necesităţii menţinerii condiţiilor socio-economice necesare
desfăşurării activităţilor specifice economiei naţionale, concomitent cu
realizarea unui nivel de alertă adecvat la nivelul componentelor Sistemului
Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă,
în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. c) şi art. 81 din O.U.G.
nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă,
cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 şi art. 11 alin. (1) din Legea nr. 136/2020
republicată, privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în
situaţii de risc epidemiologic şi biologic, art. 9 alin. (1), art. 32 alin.
(2), art. 37, art. 38 alin. (1ď4), art. 41, art. 42 alin. (1), art. 43 alin.
(1), art. 44 alin. (2) şi (3), art. 45 alin. (1) şi art. 71 din Legea nr.
55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor
pandemiei de COVID-19, ale art. 20 lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor
de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 2 şi art. 4 din Hotărârea
Guvernului nr. 94/2014 privind organizarea, funcţionarea şi componenţa
Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă,
Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă adoptă prezenta
HOTĂRÂRE:
Art. 1 – Se propune prelungirea stării de alertă pe întreg teritoriul naţional,
pentru o perioadă de 30 de zile, începând cu data de 12.02.2021.
Art. 2 – Măsurile de prevenire şi control a infecţiilor generate de virusul
SARS-CoV-2, necesar a fi adoptate începând cu data de 12.02.2021, în contextul
epidemiologic actual, sunt prevăzute în anexă la prezenta.
Art. 3 – Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului
Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, pentru punere în aplicare
prin ordine şi acte administrative ale conducătorilor acestora.
PREŞEDINTELE COMITETULUI NAŢIONAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎŢU”.
De asemenea, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă propune, în anexa la hotărârea privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României cu încă 30 de zile, menţinerea mai multor restricţii ca măsuri de prevenire şi control pentru limitarea răspândirii COVID-19.
Anexa
la HCNSU nr. 8 din 2021
MĂSURI DE PREVENIRE ŞI CONTROL A INFECŢIILOR, PROPUSE A SE APLICA PE DURATA
STĂRII DE ALERTĂ
1. Se menţine coordonarea operaţională a serviciilor de ambulanţă şi a
serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă de către inspectoratele
judeţene/Bucureşti-Ilfov pentru situaţii de urgenţă, precum şi a poliţiei
locale de către Direcţia generală de poliţie a Municipiului
Bucureşti/inspectoratele judeţene de poliţie.
2. Se menţine obligativitatea asigurării continuităţii activităţii centrelor
rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor
rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru
alte categorii vulnerabile şi obligativitatea stabilirii programului de lucru
al angajaţilor cu avizul direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti.
3. Se menţine obligaţia furnizorilor de servicii sociale de tip rezidenţial de
a-şi organiza programul în funcţie de contextul epidemiologic existent la nivel
local şi cu respectarea normelor în vigoare privind legislaţia în domeniul
muncii. Activitatea la nivelul acestor servicii va fi organizată şi desfăşurată
cu respectarea normelor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2
instituite de autorităţile competente.
4. Se menţine obligaţia desfăşurării în regim permanent a activităţii tuturor
centrelor operative pentru situaţii de urgenţă cu activitate temporară, precum
şi a Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei şi a
centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de coordonare şi conducere a
intervenţiei.
5. Se consideră necesară menţinerea obligativităţii purtării măştii de
protecţie în spaţiile publice, la locul de muncă, în spaţiile comerciale,
precum şi în mijloacele de transport în comun, pentru toate persoanele care au
împlinit vârsta de 5 ani, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
6. Se propune menţinerea posibilităţii izolării şi carantinării în condiţiile
art. 7, 8 şi 11 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în
domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic,
republicată cu modificările şi completările ulterioare.
7. Se propune menţinerea testării săptămânale, prin grija direcţiilor de
sănătate publică, a personalului de îngrijire şi asistenţă, a personalului de
specialitate şi auxiliar care îşi desfăşoară activitatea în centrele
rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor
rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru
alte categorii vulnerabile.
8. Se consideră necesară menţinerea interdicţiilor privind organizarea şi
desfăşurarea de mitinguri, demonstraţii, procesiuni, concerte sau a altor
tipuri de întruniri în spaţii deschise, precum şi a întrunirilor de natura
activităţilor culturale, ştiinţifice, artistice, sportive sau de divertisment
în spaţii închise, cu excepţia celor organizate şi desfăşurate potrivit
punctelor 09-25.
9. Se propune menţinerea interdicţiei desfăşurării de reuniuni cu prilejul unor
sărbători, aniversări, petreceri în spaţii închise şi/sau deschise, publice
şi/sau private.
10. Activităţile de pregătire fizică în cadrul structurilor şi bazelor
sportive, constând în cantonamente, antrenamente şi competiţii sportive
organizate pe teritoriul României pot fi desfăşurate numai în condiţiile
stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi
ministrului sănătăţii.
11. Competiţiile sportive se pot desfăşura pe teritoriul României fără
spectatori, numai în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului
tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii.
12. În condiţiile pct. 10, se permite desfăşurarea de către sportivii
profesionişti, legitimaţi şi/sau de performanţă a activităţilor de pregătire
fizică în bazine acoperite sau aflate în aer liber, iar activităţile de
pregătire fizică în spaţii închise sunt permise numai cu respectarea regulilor
de distanţare între participanţi, astfel încât să se asigure minimum 7
mp/persoană.
13. Activităţile instituţiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor,
cinematografelor, studiourilor de producţie de film şi audiovizuală, a
instituţiilor de spectacole şi/sau concerte, şcolilor populare, de artă şi de
meserii, precum şi evenimentele culturale în aer liber se desfăşoară numai în
condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al
ministrului sănătăţii.
14. În condiţiile pct. 13 organizarea şi desfăşurarea activităţii
cinematografelor, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte este permisă, cu
participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului, dacă
incidenţa cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din judeţ/localitate este
mai mică sau egală cu 1,5/1.000 de locuitori, cu participarea publicului până
la 30% din capacitatea maximă a spaţiului, dacă incidenţa cumulată în ultimele
14 zile a cazurilor din judeţ/localitate este mai mare de 1,5 şi mai mică sau
egală cu 3/1.000 de locuitori şi este interzisă la depăşirea incidenţei de
3/1.000 de locuitori.
15. În condiţiile pct. 13 organizarea şi desfăşurarea spectacolelor de tipul
drive-in sunt permise la nivelul judeţelor/localităţilor unde incidenţa
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mică sau egală cu 1,5/1.000
de locuitori, numai dacă ocupanţii unui autovehicul sunt membrii aceleiaşi
familii sau reprezintă grupuri de până la 3 persoane, iar organizarea şi
desfăşurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice
şi private sau a altor evenimente culturale sunt permise numai cu participarea
a cel mult 300 de spectatori cu locuri pe scaune, aflate la distanţă de minimum
2 metri unul faţă de celălalt, precum şi cu purtarea măştii de protecţie.
Activităţile sunt interzise la nivelul judeţelor/localităţilor unde incidenţa
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mare de 1,5/1.000 de
locuitori.
16. Activitatea cultelor religioase, inclusiv a slujbelor şi rugăciunilor
colective, se desfăşoară în interiorul şi/sau în afara lăcaşurilor de cult cu
respectarea regulilor de protecţie sanitară, stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
17. În condiţiile pct. 16, pentru prevenirea răspândirii infecţiilor cu
SARS-CoV-2, organizarea de procesiuni şi/sau pelerinaje religioase este permisă
numai cu participarea persoanelor care au domiciliul sau reşedinţa în
localitatea unde se desfăşoară respectiva activitate, fiind interzisă
participarea persoanelor care nu au domiciliul sau reşedinţa în localităţile în
care se desfăşoară aceste activităţi.
18. Se propune menţinerea interdicţiei activităţilor recreative şi sportive
desfăşurate în aer liber, cu excepţia celor care se desfăşoară cu participarea
a cel mult 10 persoane care nu locuiesc împreună, stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătăţii, după caz, cu ministrul tineretului şi sportului,
ministrul mediului, apelor şi pădurilor sau ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale.
19. Este permisă desfăşurarea activităţilor de prevenire şi combatere a pestei
porcine africane prin vânători colective la care pot participa cel mult 20 de
persoane.
20. Se propune menţinerea interdicţiei organizării de evenimente private
(nunţi, botezuri, mese festive etc.) în spaţii închise cum ar fi, fără a se
limita la acestea, saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele,
săli/corturi de evenimente.
21. Se propune menţinerea interdicţiei organizării de evenimente private
(nunţi, botezuri, mese festive etc.) în spaţii deschise cum ar fi, fără a se
limita la acestea, saloane, cămine culturale, restaurante, terase, baruri,
cafenele, săli/corturi de evenimente.
22. Se propune menţinerea organizării de cursuri de instruire şi workshop-uri
pentru adulţi, inclusiv cele pentru implementarea proiectelor finanţate din
fonduri europene, cu participarea unui număr de maximum 25 de persoane în
interior şi de maximum 50 de persoane în exterior şi cu respectarea normelor de
sănătate publică stabilite prin ordinul ministrului sănătăţii.
23. Se propune menţinerea organizării şi desfăşurării activităţilor specifice
instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării naţionale, ordinii şi
siguranţei publice, în aer liber, doar sub supravegherea unui medic
epidemiolog.
24.
Se propune menţinerea organizării şi desfăşurării activităţilor specifice din
domeniul diplomatic, inclusiv la sediile misiunilor diplomatice şi oficiilor
consulare acreditate în România, astfel încât să fie asigurată o suprafaţă de
minimum 4 mp pentru fiecare persoană participantă şi respectarea regulilor de
protecţie sanitară.
25. Se propune menţinerea organizării de mitinguri şi demonstraţii cu un număr
de participanţi de maximum 100 de persoane şi cu respectarea următoarelor
măsuri:
a) purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, de
către toţi participanţii;
b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care sosesc în
spaţiul în care se desfăşoară mitingul sau demonstraţia;
c) menţinerea distanţei fizice de minimum 1 metru între participanţi şi
asigurarea unei suprafeţe de minimum 4 mp/persoană acolo unde este posibil;
d) dezinfectarea mâinilor persoanelor care distribuie eventuale materialele pe
perioada desfăşurării mitingului sau a demonstraţiei;
e) aplicarea regulilor de igienă colectivă şi individuală pentru prevenirea
contaminării şi limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2.
26. Se propune menţinerea interdicţiei de circulaţie în interiorul
localităţilor pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6
persoane care nu aparţin aceleiaşi familii, precum şi formarea unor asemenea
grupuri.
27. Se propune menţinerea interdicţiei de circulaţie în toate localităţile,
pentru toate persoanele, în afara locuinţei/gospodăriei în intervalul orar
2300-0500, cu următoarele excepţii motivate de:
a) deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuinţă/gospodărie şi
locul/locurile de desfăşurare a activităţii profesionale şi înapoi;
b) deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată
de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente;
c) deplasări în afara localităţilor ale persoanelor care sunt în tranzit sau
efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada
interdicţiei, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte
mijloace de transport de persoane şi care poate fi dovedit prin bilet sau orice
altă modalitate de achitare a călătoriei;
d) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoţirea copilului,
asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori deces al unui
membru de familie.
28. La verificarea motivului deplasării în interes profesional, prevăzut la
pct. 27 lit. a), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului
autorităţilor abilitate, legitimaţia de serviciu sau adeverinţa eliberată de
angajator ori o declaraţie pe propria răspundere.
29. La verificarea motivului deplasării în interes personal, prevăzut la pct.
27 lit. b)-d), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului
autorităţilor abilitate, o declaraţie pe propria răspundere, completată în
prealabil.
30. Declaraţia pe propria răspundere, prevăzută la pct. 28 şi 29, trebuie să
cuprindă numele şi prenumele, data naşterii, adresa
locuinţei/gospodăriei/locului activităţii profesionale, motivul deplasării,
data completării şi semnătura.
31. Se propune menţinerea interdicţiei intrării pe teritoriul României, prin
punctele de trecere a frontierei de stat, a cetăţenilor străini şi apatrizilor,
cu următoarele excepţii:
a) membri de familie ai cetăţenilor români;
b) membri de familie ai cetăţenilor altor state membre ale Uniunii Europene sau
ale Spaţiului Economic European ori ai Confederaţiei Elveţiene, cu rezidenţă în
România;
c) persoane care posedă o viză de lungă şedere, un permis de şedere sau un
document echivalent permisului de şedere eliberat de autorităţi ori un document
echivalent acestora emis de autorităţile altor state, potrivit legislaţiei
Uniunii Europene;
d) persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză,
permis de şedere sau un alt document echivalent, respectiv cadre medicale,
cercetători în domeniul medical, cadre medicale pentru îngrijire geriatrică,
transportatorii şi alte categorii de personal implicat în transportul de bunuri
care asigură astfel de transporturi necesare;
e) personalul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi al organizaţiilor
internaţionale, precum şi membrii familiilor acestora care îi însoţesc în
misiuni permanente pe teritoriul României, personalul militar sau personalul
care poate asigura ajutor umanitar;
f) persoane în tranzit, inclusiv cei repatriaţi ca urmare a acordării
protecţiei consulare;
g) pasageri care călătoresc din motive imperative;
h) persoane care au nevoie de protecţie internaţională sau din alte motive
umanitare, persoane care fac obiectul prevederilor Regulamentului (UE) nr.
604/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 de
stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru
responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate
într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau
de către un apatrid, precum şi persoane returnate în baza acordurilor de
readmisie;
i) străinii şi apatrizii care călătoresc în scop de studii;
j) străinii şi apatrizii, lucrători înalt calificaţi, dacă angajarea acestora
este necesară din punct de vedere economic, iar activitatea nu poate fi amânată
sau desfăşurată în străinătate;
k) străinii şi apatrizii, lucrători transfrontalieri, lucrători sezonieri,
personal navigant maritim şi fluvial;
l) membrii delegaţiilor sportive internaţionale care participă la competiţii
sportive organizate pe teritoriul României, în condiţiile legii;
m) membrii echipelor de filmare a producţiilor cinematografice sau
audiovizuale, personalul tehnic şi artistic care participă la evenimentele
culturale care se derulează pe teritoriul României, în baza unor relaţii
contractuale dovedite sau a unor documente justificative.
32. În absenţa unor reglementări contrare la nivel naţional, măsura stabilită
la pct. 31 nu se mai aplică cetăţenilor străini şi apatrizilor originari din
sau rezidenţi în state terţe dinspre care, la nivel european, este stabilită
ridicarea restricţiilor temporare asupra călătoriilor neesenţiale către Uniunea
Europeană.
33. Se poate institui carantina zonală în condiţiile art. 7 şi 12 din Legea nr.
136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în
situaţii de risc epidemiologic şi biologic, republicată cu modificările şi
completările ulterioare.
34. Se propune menţinerea competenţei Comitetului Naţional pentru Situaţii de
Urgenţă de a adopta măsuri de suspendare a zborurilor efectuate de operatorii
economici din aviaţie spre şi dinspre ţările cu risc epidemiologic ridicat,
care au fost stabilite prin hotărâre a Comitetul Naţional pentru Situaţii de
Urgenţă la propunerea Institutul Naţional de Sănătate Publică.
35. Sunt exceptate de la prevederile pct. 34 următoarele categorii de zboruri:
a) efectuate cu aeronave de stat;
b) de transport marfă şi/sau corespondenţă;
c) umanitare sau care asigură servicii medicale de urgenţă;
d) pentru căutare-salvare sau de intervenţie în situaţii de urgenţă, la
solicitarea unei autorităţi publice din România;
e) având drept scop transportul echipelor de intervenţie tehnică, la
solicitarea operatorilor economici stabiliţi în România;
f) aterizări tehnice necomerciale;
g) de poziţionare a aeronavelor, fără încărcătură comercială tip ferry;
h) tehnice în scopul efectuării unor lucrări la aeronave;
i) efectuate de transportatori aerieni deţinători de licenţă de operare în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate
(charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri sau pentru repatrierea
unor cetăţeni străini, din România către alte state, cu avizul Autorităţii
Aeronautice Civile Române şi al autorităţii competente din statul de
destinaţie;
j) efectuate de transportatori aerieni deţinători de licenţă de operare în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate
(charter), din alte state către România pentru repatrierea cetăţenilor români,
cu avizul Autorităţii Aeronautice Civile Române, în baza acordului Ministerului
Afacerilor Interne şi al Ministerului Afacerilor Externe;
k) efectuate de transportatori aerieni deţinători de licenţă de operare în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate
(charter), pentru transportul lucrătorilor din sectorul transporturilor
prevăzuţi în anexa nr. 3 la Comunicarea privind implementarea Culoarelor Verzi
(“Green Lanes”) în temeiul Orientărilor privind măsurile de
gestionare a frontierelor în vederea protejării sănătăţii şi a asigurării
disponibilităţii mărfurilor şi serviciilor esenţiale – C(2020) 1897, din
23.03.2020, din România către alte state şi din alte state către România, cu
avizul Autorităţii Aeronautice Civile Române şi al autorităţii competente din
statul de destinaţie.
36. Se propune menţinerea interdicţiei efectuării transportului rutier de
persoane prin servicii ocazionale, precum şi suplimentarea unor curse regulate,
potrivit reglementărilor în vigoare, în scopul participării la procesiunile
şi/sau pelerinajele religioase către locurile unde se desfăşoară aceste
activităţi.
37. Se propune menţinerea închiderii temporare, totale sau parţiale, a
următoarelor puncte de trecere a frontierei de stat:
37.1 la frontiera româno-ungară: Carei, judeţul Satu Mare.
37.2 la frontiera româno-bulgară:
a) Lipniţa, judeţul Constanţa;
b) Dobromir, judeţul Constanţa;
c) Bechet, judeţul Dolj (cu excepţia traficului de marfă).
37.3 la frontiera României cu Republica Moldova: Rădăuţi-Prut, judeţul
Botoşani;
37.4 la frontiera româno-sârbă:
a)
Moldova Nouă, judeţul Caraş-Severin;
b) Vălcani, judeţul Timiş;
c) Stamora-Moraviţa, judeţul Timiş – feroviar (cu excepţia traficului de
marfă);
d) Lunga, judeţul Timiş;
e) Foeni, judeţul Timiş.
38. Se propune menţinerea desfăşurării programului cu publicul a operatorilor
economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al
produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul
restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, fără a depăşi 50% din
capacitatea maximă a spaţiului şi doar în intervalul orar 0600-2300, în
judeţele/localităţile unde incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile
este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori, fără a depăşi 30% din
capacitatea maximă a spaţiului şi în intervalul orar 0600-2300, dacă incidenţa
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din judeţ/localitate este mai mare de
1,5 şi mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori şi este interzisă la
depăşirea incidenţei de 3/1.000 de locuitori.
39. Se propune menţinerea desfăşurării activităţii restaurantelor şi a
cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unităţi de
cazare, fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a spaţiului şi doar în
intervalul orar 0600-2300, în judeţele/localităţile unde incidenţa cumulată a
cazurilor în ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de
locuitori, fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului şi doar în
intervalul orar 0600-2300 dacă incidenţa cumulată în ultimele 14 zile a
cazurilor din judeţ/localitate este mai mare de 1,5 şi mai mică sau egală cu
3/1.000 de locuitori şi doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unităţi
în judeţele/localităţile unde este depăşită incidenţa de 3/1.000 de locuitori
în ultimele 14 zile.
40. Măsurile prevăzute la pct. 38 şi 39 se aplică şi operatorilor economici
care desfăşoară activităţi în spaţiile publice care au un acoperiş, plafon sau
tavan şi care sunt delimitate de cel puţin 2 pereţi, indiferent de natura
acestora sau de caracterul temporar sau permanent.
41. În situaţia în care activitatea operatorilor economici prevăzuţi la pct. 38
şi 39 este restricţionată sau închisă, se permit prepararea hranei şi
comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice
care nu se consumă în spaţiile respective.
42. Operatorii economici prevăzuţi la pct. 38 şi 39 vor respecta obligaţiile
stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii şi al ministrului economiei,
antreprenoriatului şi turismului.
43. Prepararea, comercializarea şi consumul produselor alimentare şi băuturilor
alcoolice şi nealcoolice sunt permise în spaţiile special destinate dispuse în
exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepţia celor prevăzute la pct. 40, cu
asigurarea unei distanţe de minimum 2 m între mese şi participarea a maximum 6
persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, şi cu respectarea măsurilor
de protecţie sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătăţii,
ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului şi al preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
44. Se propune menţinerea interdicţiei de desfăşurare a activităţii în baruri,
cluburi şi discoteci.
45. Se propune ca operatorii economici care desfăşoară activităţi de
comerţ/prestări de servicii în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau
private, să îşi organizeze şi să desfăşoare activitatea în intervalul orar
0500-2100.
46. Prin excepţie de la prevederile pct. 45, în intervalul orar 2100-0500,
operatorii economici pot activa doar în relaţia cu operatorii economici cu
activitate de livrare la domiciliu.
47. Prin excepţie de la prevederile pct. 45, în intervalul orar 2100-0500,
unităţile farmaceutice, benzinăriile, operatorii economici cu activitate de
livrare la domiciliu, precum şi operatorii economici din domeniul transportului
rutier de persoane care utilizează autovehicule cu capacitate mai mare de 9
locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto şi cei din domeniul
transportului rutier de mărfuri care utilizează autovehicule cu masa maximă
autorizată de peste 2,4 tone, îşi pot desfăşura activitatea în regim normal de
muncă, cu respectarea normelor de protecţie sanitară.
48. În interiorul centrelor comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai
mulţi operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a
sălilor de jocuri, precum şi a activităţii barurilor, cluburilor şi
discotecilor.
49. Se propune ca transportul aerian să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia
spaţiilor comune, echipamentelor, mijloacelor de transport şi aeronavelor,
procedurile şi protocoalele din interiorul aeroporturilor şi aeronavelor,
regulilor de conduită pentru personalul operatorilor aeroportuari, aerieni şi
pentru pasageri, precum şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor,
în scopul prevenirii contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în
domeniul transportului aerian, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, ministrului sănătăţii şi al
ministrului afacerilor interne.
50. Se propune ca transportul feroviar să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia
spaţiilor comune din gări, halte, staţii sau puncte de oprire, a echipamentelor
şi garniturilor de tren, procedurile şi protocoalele din interiorul gărilor,
haltelor, staţiilor sau punctelor de oprire, dar şi în interiorul vagoanelor şi
garniturilor de tren, gradul şi modul de ocupare al materialului rulant,
regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi pentru pasageri, precum
şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în domeniul transportului
feroviar, în condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor
şi infrastructurii, ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
51. Se propune ca transportul rutier să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia
mijloacelor de transport persoane, procedurile şi protocoalele din interiorul
mijloacelor de transport, gradul şi modul de ocupare a mijloacelor de
transport, regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi pentru
pasageri, precum şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor, în
scopul prevenirii contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în
domeniul transportului rutier, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, ministrului sănătăţii şi al
ministrului afacerilor interne.
52. Se propune ca transportul naval să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia
navelor de transport persoane, procedurile şi protocoalele din interiorul
navelor de transport persoane, gradul şi modul de ocupare al navelor de
transport persoane, regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi
pentru pasageri, precum şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor,
în scopul prevenirii contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în
domeniul transportului naval, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, ministrului
sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
53. Se propune ca transportul intern şi internaţional de mărfuri şi persoane să
se desfăşoare în continuare, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, ministrului sănătăţii şi al
ministrului afacerilor interne.
54. Se menţine suspendarea activităţii operatorilor economici desfăşurată în
spaţii închise în următoarele domenii: activităţi în piscine, locuri de joacă
şi săli de jocuri.
55. Activitatea cu publicul a operatorilor economici licenţiaţi în domeniul
jocurilor de noroc este permisă fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a
spaţiului în judeţele/localităţile unde incidenţa cumulată a cazurilor în
ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori, fără a
depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului, dacă incidenţa cumulată în
ultimele 14 zile a cazurilor din judeţ/localitate este mai mare de 1,5 şi mai
mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori şi este interzisă la depăşirea
incidenţei de 3/1.000 de locuitori.
56. Se propune menţinerea obligaţiei pentru instituţiile şi autorităţile
publice, operatorii economici şi profesioniştilor de a organiza activitatea,
astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul
epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul propriu,
cât şi pentru vizitatori, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
57. Se menţine obligaţia ca activitatea la nivelul cabinetelor stomatologice şi
unităţilor sanitare non-COVID, să se desfăşoare numai în condiţiile stabilite
prin ordinul ministrului sănătăţii.
58. Se menţine obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de
jocuri de noroc, îngrijire personală, primire turistică cu funcţiuni de cazare,
precum şi activităţi de lucru în birouri cu spaţii comune în sistem deschis de
a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului
economiei, antreprenoriatului şi turismului şi al ministrului sănătăţii, în
baza căruia îşi pot desfăşura activitatea.
59. Operatorii economici care desfăşoară activităţi de jocuri de noroc au
obligaţia să respecte orarul de lucru cu publicul şi restricţiile stabilite
prin hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea
Grupului de suport tehnico-ştiinţific privind gestionarea bolilor înalt
contagioase pe teritoriul României sau a comitetului judeţean/al municipiului
Bucureşti pentru situaţii de urgenţă. Măsurile se stabilesc pentru unităţile
administrativ-teritoriale în care se constată o răspândire comunitară intensă a
virusului şi/sau un număr în creştere al persoanelor infectate cu virusul
SARS-CoV-2.
60. Se menţine obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de
administrare a ştrandurilor exterioare, a piscinelor exterioare sau sălilor de
sport/fitness de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun
al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii.
61. Se menţine obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de
tratament balnear de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul
ministrului sănătăţii.
62. Se menţine obligaţia ca activitatea în creşe şi after-school-uri, să se
desfăşoare numai cu respectarea condiţiilor stabilite prin ordin comun al
ministrului educaţiei, al ministrului muncii şi protecţiei sociale şi al
ministrului sănătăţii. 63. Se menţine permiterea în cadrul
unităţilor/instituţiilor de învăţământ a activităţilor didactice şi a altor
activităţi specifice precum şi organizarea şi desfăşurarea examenelor pentru
elevi/studenţi, cadre didactice, în condiţiile respectării măsurilor de
prevenire stabilite prin ordin comun al ministrului educaţiei şi al ministrului
sănătăţii.
64. Se propune ca la apariţia a 3 cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 într-un
interval de 7 zile consecutive, în spaţiile destinate cazării elevilor sau
studenţilor să fie instituită măsura închiderii clădirii pentru o perioadă de
14 zile. Pentru elevii/studenţii care nu au posibilitatea deplasării la
domiciliu sau o altă locaţie se asigură, de către unitatea de învăţământ
responsabilă, cazarea în condiţii de carantină, precum şi măsurile necesare
pentru sprijinirea asigurării necesităţilor de bază.
65. Se propune menţinerea suspendării activităţii târgurilor, bâlciurilor şi a
talciocurilor, definite potrivit art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
348/2004 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în
unele zone publice.
66. În vederea limitării răspândirii infecţiilor cu SARS-CoV-2, activitatea
pieţelor agroalimentare, inclusiv a celor volante, se desfăşoară în condiţiile
stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi
administraţiei, al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al
ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
67. În vederea limitării răspândirii infecţiilor cu SARS-CoV-2, utilizarea
pârtiilor şi/sau a traseelor de schi pentru agrement, precum şi organizarea şi
desfăşurarea activităţii operatorilor economici care le exploatează/întreţin se
fac în condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului economiei,
antreprenoriatului şi turismului, al ministrului dezvoltării, lucrărilor
publice şi administraţiei, al ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii şi
protecţiei sociale.
68. Se propune menţinerea obligaţiei de organizare a programului de lucru în
regim de telemuncă sau muncă la domiciliu pentru toţi angajatorii la care
specificul activităţii permite această desfăşurare a muncii.
69. În vederea evitării aglomerării transportului public, în situaţia în care
nu se poate desfăşura activitatea în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu,
se propune menţinerea obligaţiei de organizare a programului de lucru de către
angajatorii din sistemul privat, autorităţile şi instituţiile publice centrale
şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi regiile
autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care
capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate
administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariaţi, astfel
încât personalul să fie împărţit în grupe care să înceapă, respectiv să termine
activitatea la o diferenţă de cel puţin o oră.
70.
Constatarea încadrării în limitele de incidenţă cumulată a cazurilor pe
ultimele 14 zile în vederea punerii în aplicare a măsurilor stabilite în
prezenta hotărâre se realizează în maxim 48 de ore de la atingerea acestora
prin hotărâre a comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii
de urgenţă pe baza analizelor prezentate de direcţiile de sănătate publică
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, iar măsurile se aplică pentru o
perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.
71. Direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, calculează zilnic, pentru fiecare localitate din zona de competenţă,
incidenţa cumulată a cazurilor pentru ultimele 14 zile şi prezintă comitetului
judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, analiza
rezultată în cel mult 24 de ore de la data constatării atingerii limitelor
stabilite în prezenta hotărâre.
72. Calculul zilnic prevăzut la pct. 70 se realizează prin raportare la cifra
reprezentând suma persoanelor cu domiciliul sau reşedinţa în localitatea de
referinţă, comunicată comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă de către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi
Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin
structurile teritoriale judeţene, în prima zi lucrătoare a săptămânii, la ora
1600. Cifra comunicată de către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi
Administrarea Bazelor de Date prin structurile teritoriale judeţene este
utilizată ca referinţă pentru întreaga perioadă de timp până la furnizarea unui
nou set de date actualizate”.