Starea de alertă se prelungeşte pe teritoriul României cu încă 30 de zile
Starea de alertă se prelungeşte pe teritoriul României cu încă 30 de zile, începând cu data de 15 octombrie.
Iată ce prevede HOTĂRÂREA
nr. 49 din 13.10.2020
privind propunerea prelungirii stării de alertă şi a măsurilor necesar a fi
aplicate pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei
de COVID-19 :
Având în vedere analiza
factorilor de risc privind managementul situaţiei de urgenţă generată de
virusul SARS-CoV-2, pe teritoriul României la data de 11.10.2020, realizată la
nivelul Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei,
luând în considerare persistenţa unui număr crescut de persoane infectate pe
teritoriul naţional, precum şi apariţia zilnică a unor cazuri noi de persoane
infectate, aspecte care generează o presiune constantă asupra capacităţii de
gestionare a unităţilor administrativ – teritoriale şi a sistemului sanitar, în
contextul necesităţii de creare a condiţiilor socio – economice necesare
relansării graduale a economiei naţionale, concomitent cu menţinerea unui nivel
de alertă adecvat la nivelul componentelor Sistemului Naţional de Management al
Situaţiilor de Urgenţă,
în considerarea prevederilor art. 7^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
11/2020, privind stocurile de urgenţă medicală, precum şi unele măsuri aferente
instituirii carantinei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
20/2020, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la
împuternicirea secretarului de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de
Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne să dispună orice măsuri necesare
pentru situaţiile în care există un risc iminent pentru sănătatea publică,
precum şi ale prevederilor H.G. nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de
risc,
în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. c) şi d) şi art. 81 din
OUG. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de
Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 şi art. 11 alin. (1) din Legea nr. 136/2020
republicată, privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în
situaţii de risc epidemiologic şi biologic, art. 9 alin. 1, art. 32 alin. 2,
art. 37, art. 41, art. 42 alin. 1, art. 43 alin. 1, art. 44 alin. 2 şi 3, art.
45 alin. 1 şi art. 71 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru
prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, ale art. 20 lit. l)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de
Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 2 şi
art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 94/2014 privind organizarea, funcţionarea
şi componenţa Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă,
Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă adoptă prezenta
HOTĂRÂRE:
Art. 1 Se propune prelungirea stării de alertă pe întreg teritoriul naţional,
pentru o perioadă de 30 zile, începând cu data de 15.10.2020.
Art. 2 Măsurile de prevenire şi control a infecţiilor generate de virusul
SARS-CoV-2, necesar a fi adoptate începând cu data de 15.10.2020, în contextul
epidemiologic actual, sunt prevăzute în anexa 1.
Art. 3 Se aprobă lista ţărilor/zonelor de risc epidemiologic ridicat pentru
care se instituie măsura carantinei asupra persoanelor care sosesc în România
din acestea, în vigoare începând cu data de 15.10.2020, prevăzută în anexa 2.
Art. 4 Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr.
36/21.07.2020 se completează la art. 3, alin. (1), cu două noi litere astfel:
– “y) persoanele predate autorităţilor române în baza Acordurilor de
Readmisie, returnate în procedură accelerată.”;
– “z) angajaţii/reprezentanţii operatorilor economici din România care
efectuează deplasări în afara teritoriului României în scopul
negocierii/semnării unor contracte/acorduri comerciale, dacă prezintă un test
negativ pentru SARS-CoV-2, efectuat cu cel mult 48 de ore înaintea intrării pe
teritoriul naţional, precum şi un document justificativ de participare la
negociere sau contractul/acordul comercial semnat”.
Art. 5 Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr.
36/21.07.2020 se completează la art. 3, cu un alineat nou după alineatul (3),
astfel:
– “(4) Testele SARS-CoV-2 solicitate potrivit prevederilor alin. (1) şi
(2) trebuie efectuate la laboratoare autorizate, iar rezultatele este necesar
să conţină inclusiv datele de identificare ale persoanelor pentru care au fost
efectuate testele”.
Art. 6 Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr.
36/21.07.2020
se modifică la art. 5 alin 1 şi va avea următorul cuprins:
“(1)Pentru situaţii deosebite care vizează participarea la evenimente
familiale legate de naştere, căsătorie sau deces, deplasări pentru
intervenţii/tratamente medicale în cazuri care nu suportă amânare (ex:
afecţiuni oncologice, insuficienţă renală cronică
– în program de hemodializă),preschimbare documente de identitate, părăsirea
ţării,
efectuare testului prevăzut la art. 3 alin (3) ş.a., poate fi analizată
suspendarea temporara a măsurii de carantină prevăzută la art. 2 şi art. 4, pe
baza documentelor justificative.”
Art. 7 Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului Naţional
de Management al Situaţiilor de Urgenţă, pentru punere în aplicare prin ordine
şi acte administrative ale conducătorilor acestora.
Art. 8 Anexele 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PREŞEDINTELE COMITETULUI NAŢIONAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
PRIM-MINISTRU LUDOVIC ORBAN
Anexă
MĂSURI DE PREVENIRE ŞI CONTROL A INFECŢIILOR PROPUSE A SE APLICA PE DURATA
STĂRII DE ALERTĂ
1. Se menţine coordonarea operaţională a serviciilor de ambulanţă şi a
serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă de către inspectoratele
judeţene/Bucureşti-Ilfov pentru situaţii de urgenţă, precum şi a poliţiei
locale de către Direcţia generală de poliţie a Municipiului
Bucureşti/inspectoratele judeţene de poliţie.
2. Se menţine obligativitatea asigurării continuităţii activităţii centrelor
rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor
rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru
alte categorii vulnerabile şi stabilirii programului de lucru al angajaţilor cu
avizul direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti.
3. Se propune testarea săptămânală, prin grija direcţiilor de sănătate publică,
a personalului de îngrijiri care îşi desfăşoară activitatea în aşezămintele
prevăzute la pct. 2.
4. Se menţine obligaţia furnizorilor de servicii sociale de tip rezidenţial de
a-şi organiza programul în funcţie de contextul epidemiologic existent la nivel
local şi cu respectarea normelor în vigoare privind legislaţia în domeniul
muncii. Activitatea la nivelul acestor servicii va fi organizată şi desfăşurată
cu respectarea normelor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2
instituite de autorităţile competente.
5. Se menţine obligaţia desfăşurării în regim permanent a activităţii tuturor
centrelor operative pentru situaţii de urgenţă cu activitatea temporară, precum
şi a Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei şi a
centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de coordonare şi conducere a
intervenţiei.
6. Se consideră necesară menţinerea obligativităţii purtării măştii de
protecţie în spaţiile publice închise, spaţiile comerciale, mijloacele de
transport în comun şi la locul de muncă, în condiţiile stabilite prin ordin
comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
7. Se menţine posibilitatea izolării şi carantinării în condiţiile art. 7, 8 şi
11 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii
publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.
8. Se consideră necesară instituirea obligaţiei de purtare a măştii de
protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, în judeţele/localităţile unde
incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile este mai mică sau egală cu
3/1.000 de locuitori pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani,
prezente în spaţiile publice deschise, cum ar fi pieţele, târgurile, zonele de
aşteptare (staţii de autobuz, peroane şi altele asemenea), falezele, zonele în
care se desfăşoară serbări publice sau pelerinaje, exteriorul obiectivelor
turistice, zonele pietonale comerciale şi în proximitatea instituţiilor de
învăţământ până la o distanţă de 50 m de intrarea în perimetrul şcolii.
9. În condiţiile pct. 8 Administratorii/Proprietarii spaţiilor publice deschise
afişează la loc vizibil informaţii privind obligativitatea purtării măştii de
protecţie în spaţiile respective, la solicitarea comitetului judeţean/al
municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă.
10. Se consideră necesară instituirea obligaţiei purtării măştii de protecţie,
astfel încât să acopere nasul şi gura, în judeţele/localităţile unde incidenţa
cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile este mai mare de 3/1.000 de locuitori,
pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în toate spaţiile
publice deschise.
11. Se consideră necesară instituirea obligaţiei purtării măştii de protecţie,
astfel încât să acopere nasul şi gura, pentru candidaţii şi echipele de
campanie în timpul evenimentelor/întrunirilor/acţiunilor aferente campaniei
electorale a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020.
12. Se consideră necesară menţinerea interdicţiilor privind organizarea şi
desfăşurarea de mitinguri, demonstraţii, procesiuni, concerte sau a altor
tipuri de întruniri în spaţii deschise, precum şi a întrunirilor de natura
activităţilor culturale, ştiinţifice, artistice, sportive sau de divertisment
în spaţii închise, cu excepţia celor organizate şi desfăşurate potrivit
punctelor 13-29.
13. Activităţile de pregătire fizică în cadrul structurilor şi bazelor
sportive, constând în cantonamente, antrenamente şi competiţii sportive
organizate pe teritoriul României pot fi desfăşurate numai în condiţiile
stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi
ministrului sănătăţii.
14. Competiţiile sportive se pot desfăşura pe teritoriul României fără
spectatori, numai în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului
tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii.
15. În condiţiile pct. 13, se permite desfăşurarea de către sportivii
profesionişti, legitimaţi şi/sau de performanţă a activităţilor de pregătire
fizică în bazine acoperite sau aflate în aer liber, iar activităţile de
pregătire fizică în spaţii închise sunt permise numai cu respectarea regulilor
de distanţare între participanţi, astfel încât să se asigure minimum 7
mp/persoană.
16. Activităţile instituţiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor,
cinematografelor, studiourilor de producţie de film şi audiovizual, a
instituţiilor de spectacole şi/sau concerte, şcolilor populare, de artă şi de
meserii, precum şi evenimentele culturale în aer liber se desfăşoară numai în
condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al
ministrului sănătăţii.
17. În condiţiile pct. 16 organizarea şi desfăşurarea activităţii
cinematografelor, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte este permisă, cu
participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului, dacă
incidenţa cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din judeţe/localităţi este
mai mică sau egală cu 1,5/1.000 de locuitori, cu participarea publicului până
la 30% din capacitatea maximă a spaţiului, dacă incidenţa cumulată în ultimele
14 zile a cazurilor din judeţ/localitate este mai mare de 1,5 şi mai mică sau
egală cu 3/1.000 de locuitori şi este interzisă la depăşirea incidenţei de
3/1.000 de locuitori.
18. În condiţiile pct. 16 organizarea şi desfăşurarea spectacolelor de tipul
drive-in sunt permise la nivelul judeţelor/localităţilor unde incidenţa
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mică sau egală cu 1,5/1.000
de locuitori, numai dacă ocupanţii unui autovehicul sunt membrii aceleiaşi
familii sau reprezintă grupuri de până la 3 persoane, iar organizarea şi
desfăşurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice
şi private sau a altor evenimente culturale sunt permise numai cu participarea
a cel mult 300 de spectatori cu locuri pe scaune, aflate la distanţă de minimum
2 metri unul faţă de celălalt, precum şi cu purtarea măştii de protecţie.
Activităţile sunt interzise la nivelul judeţelor/localităţilor unde incidenţa
cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mare de 1,5/1.000 de
locuitori.
19. Activitatea cultelor religioase, inclusiv a slujbelor şi rugăciunilor
colective, se desfăşoară în interiorul şi/sau în afara lăcaşurilor de cult cu
respectarea regulilor de protecţie sanitară, stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
20. În condiţiile pct. 19, pentru prevenirea răspândirii infecţiilor cu
SARS-CoV-2, organizarea de procesiuni şi/sau pelerinaje religioase este permisă
numai cu participarea persoanelor care au domiciliul sau reşedinţa în
localitatea unde se desfăşoară respectiva activitate.
21. Se propune interzicerea participării la procesiunile şi/sau pelerinajele
religioase prevăzute la pct. 19 a persoanelor care nu au domiciliul sau
reşedinţa în localităţile în care se desfăşoară aceste activităţi.
22. Se menţine interzicerea activităţilor recreative şi sportive desfăşurate în
aer liber, cu excepţia celor care se desfăşoară cu participarea a cel mult 10
persoane care nu locuiesc împreună, stabilite prin ordin comun al ministrului
sănătăţii, după caz, cu ministrul tineretului şi sportului, ministrul mediului,
apelor şi pădurilor sau ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale.
23. Se propune interzicerea organizării de evenimente private (nunţi, botezuri,
mese festive etc.) atât în spaţii deschise, cât şi închise (saloane, cămine
culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc.).
24. Se permite organizarea de cursuri de instruire şi workshop-uri pentru
adulţi, inclusiv cele organizate pentru implementarea proiectelor finanţate din
fonduri europene, cu un număr de participanţi de maximum 25 de persoane în
interior şi de maximum 50 de persoane în exterior şi cu respectarea normelor de
sănătate publică stabilite în ordinul ministrului sănătăţii.
25. Se permite organizarea şi desfăşurarea de către instituţiile cu atribuţii
în domeniul apărării naţionale, ordinii şi siguranţei publice, în aer liber, a
activităţilor specifice, sub supravegherea unui medic epidemiolog.
26. Se permite organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice din domeniul
diplomatic, la sediile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate
în România, organizate în aer liber, astfel încât să fie asigurată o suprafaţă
de minimum 4 mp pentru fiecare persoană participantă şi respectarea regulilor
de protecţie sanitară.
27. Se permite, în condiţiile Legii nr. 60/1991 privind organizarea şi
desfăşurarea adunărilor publice, republicată, organizarea de mitinguri cu un
număr de participanţi de maximum 100 de persoane şi cu respectarea următoarelor
măsuri:
a) purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, de
către toţi participanţii;
b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care sosesc în
spaţiul în care se desfăşoară mitingul;
c) menţinerea distanţei fizice de minimum 1 metru între participanţi şi
asigurarea unei suprafeţe de minimum 4 mp/persoană acolo unde este posibil;
d) dezinfectarea mâinilor persoanelor care distribuie eventuale materialele pe
perioada desfăşurării mitingului;
e) aplicarea regulilor de igienă colectivă şi individuală pentru prevenirea
contaminării şi limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2;
28. Se permite organizarea şi desfăşurarea evenimentelor/întrunirilor în cadrul
campaniei electorale cu obligaţia organizatorilor de a asigura respectarea
următoarelor măsuri:
a) purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, de
către toţi participanţii la evenimente/întruniri;
b) efectuarea triajului observaţional şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor,
pentru toate persoanele care intră/sosesc în spaţiul în care se desfăşoară
evenimentele/întrunirile;
c) menţinerea distanţei fizice de minimum 1 metru între participanţii la
evenimente/întruniri, inclusiv cele desfăşurate pe stradă sau din uşă în uşă;
d) afişarea regulilor de acces şi de protecţie individuală în locuri vizibile
în spaţiile în care se desfăşoară evenimentele/întrunirile;
e) limitarea numărului participanţilor la maximum 20, în cazul
evenimentelor/întrunirilor/acţiunilor desfăşurate în spaţiu închis şi a duratei
acestora la maximum două ore;
f) limitarea numărului participanţilor la maximum 50, delimitarea prin semne
vizibile a perimetrului şi asigurarea unei suprafeţe de minimum 4 mp/persoană,
în
cazul evenimentelor/ întrunirilor/acţiunilor desfăşurate în aer liber;
g) limitarea numărului persoanelor care se deplasează în grup sau formează un
grup la maximum 6, în cazul acţiunilor desfăşurate pe stradă;
h) limitarea numărului persoanelor care compun echipele la maximum 2, în cazul
acţiunilor din uşă în uşă;
i) dezinfectarea mâinilor persoanelor care distribuie materialele de propagandă
electorală, înaintea începerii acţiunii;
j) aplicarea regulilor de igienă colectivă şi individuală pentru prevenirea
contaminării şi limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2.
29. Se propune menţinerea interdicţiei de circulaţie în interiorul
localităţilor pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6
persoane care nu aparţin aceleiaşi familii, precum şi formarea unor asemenea grupuri.
30. Se propune menţinerea interzicerii intrării pe teritoriul României, prin
punctele de trecere a frontierei de stat, a cetăţenilor străini şi apatrizilor,
definiţi potrivit OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, cu
modificările şi completările ulterioare, cu următoarele excepţii:
a) membri de familie ai cetăţenilor români;
b) membri de familie ai cetăţenilor altor state membre ale U.E. sau ale
Spaţiului Economic European ori ai Confederaţiei Elveţiene, cu rezidenţă în
România;
c) persoane care posedă o viză de lungă şedere, un permis de şedere sau un
document echivalent permisului de şedere eliberat de autorităţi ori un document
echivalent acestora emis de autorităţile altor state, potrivit dreptului U.E.;
d) persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză,
permis de şedere sau un alt document echivalent, cadre medicale, cercetători în
domeniul medical, cadre medicale pentru îngrijire geriatrică, transportatorii
şi alte categorii de personal implicat în transportul de bunuri care asigură
astfel de transporturi necesare;
e) personalul misiunilor
diplomatice, oficiilor consulare şi al organizaţiilor internaţionale, precum şi
membrii familiilor acestora care îi însoţesc în misiuni permanente pe
teritoriul România, personalul militar sau personalul care poate asigura ajutor
umanitar;
f) persoane în tranzit, inclusiv cei repatriaţi ca urmare a acordării
protecţiei consulare;
g) pasageri care călătoresc din motive imperative;
h) persoane care au nevoie de protecţie internaţională sau din alte motive
umanitare, persoane care fac obiectul prevederilor Regulamentului (UE) nr.
604/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 de
stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru
responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate
într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau
de către un apatrid, precum şi persoane returnate în baza acordurilor de
readmisie;
i) străinii şi apatrizii care călătoresc în scop de studii;
j) străinii şi apatrizii, muncitorii înalt calificaţi, dacă angajarea acestora
este necesară din punct de vedere economic, iar activitatea nu poate fi amânată
sau desfăşurată în străinătate;
k) străinii şi apatrizii, lucrătorii transfrontalieri, lucrătorii sezonieri din
agricultură, personalul navigant, maritim şi fluvial;
l) membrii delegaţiilor sportive internaţionale care participă la competiţii
sportive organizate pe teritoriul României, în condiţiile legii;
m) membrii echipelor de filmare a producţiilor cinematografice sau audiovizual,
personalul tehnic şi artistic care participă la evenimentele culturale care se
derulează pe teritoriul României, în baza unor relaţii contractuale dovedite
sau a unor documente justificative.
31. În absenţa unor reglementări contrare la nivel naţional, măsura stabilită
la pct. 30 nu se mai aplică cetăţenilor străini şi apatrizilor originari din
sau rezidenţi în state terţe dinspre care, la nivel european, este stabilită
ridicarea restricţiilor temporare asupra călătoriilor neesenţiale către Uniunea
Europeană.
32. Se poate institui carantina zonală în condiţiile art. 7 şi 12 din Legea nr.
136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în
situaţii de risc epidemiologic şi biologic.
33. Suspendarea zborurilor efectuate de operatorii economici din aviaţie spre
şi dinspre ţările care nu fac obiectul excepţiei de la carantinare/izolare
stabilite de Institutul Naţional de Sănătate Publică şi aprobate de Comitetul
Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, şi din aceste ţări către România pentru
toate aeroporturile din România, potrivit art. 37 din Legea nr. 55/2020, cu
modificările ulterioare, se face prin hotărâre a Comitetului Naţional pentru
Situaţii de Urgenţă.
34. Sunt exceptate de la prevederile pct. 33 următoarele categorii de zboruri:
a) efectuate cu aeronave de stat;
b) de transport marfă şi/sau corespondenţă;
c) umanitare sau care asigură servicii medicale de urgenţă;
d) pentru căutare-salvare sau de intervenţie în situaţii de urgenţă, la
solicitarea unei autorităţi publice din România;
e) având drept scop transportul echipelor de intervenţie tehnică, la
solicitarea operatorilor economici stabiliţi în România;
f) aterizări tehnice necomerciale;
g) de poziţionare a aeronavelor, fără încărcătură comercială (ferry);
h) tehnice în scopul efectuării unor lucrări la aeronave;
i) efectuate de transportatori aerieni deţinători de licenţă de operare în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate
(charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri sau pentru repatrierea
unor cetăţeni străini, din România către alte state, cu avizul Autorităţii
Aeronautice Civile Române şi al autorităţii competente din statul de
destinaţie;
j) efectuate de transportatori aerieni deţinători de licenţă de operare în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate
(charter), din alte state către România pentru repatrierea cetăţenilor români,
cu avizul Autorităţii Aeronautice Civile Române, în baza acordului Ministerului
Afacerilor Interne şi al Ministerului Afacerilor Externe;
k) efectuate de transportatori aerieni deţinători de licenţă de operare în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter),
pentru transportul lucrătorilor din sectorul transporturilor prevăzuţi în anexa
nr. 3 la Comunicarea privind implementarea Culoarelor Verzi (“Green
Lanes”) în temeiul Orientărilor privind măsurile de gestionare a
frontierelor în vederea protejării sănătăţii şi a asigurării disponibilităţii
mărfurilor şi serviciilor esenţiale – C(2020) 1897, din 23.03.2020, din România
către alte state şi din alte state către România, cu avizul Autorităţii
Aeronautice Civile Române şi al autorităţii competente din statul de
destinaţie.
35. Se propune interzicerea efectuării transportului rutier de persoane prin
servicii ocazionale, precum şi suplimentarea unor curse regulate, potrivit
reglementărilor în vigoare, în scopul participării la procesiunile şi/sau
pelerinajele religioase către locurile unde se desfăşoară aceste activităţi.
36. Consideră necesară menţinerea închiderii temporare, totale sau parţiale, a
următoarelor puncte de trecere a frontierei de stat:
36.1 la frontiera româno-ungară: Carei, judeţul Satu Mare.
36.2 la frontiera româno-bulgară:
a) Lipniţa, judeţul Constanţa;
b) Dobromir, judeţul Constanţa;
c) Bechet, judeţul Dolj (cu excepţia traficului de marfă).
36.3 la frontiera româno-ucraineană: Isaccea, judeţul Tulcea (cu excepţia
traficului de marfă).
36.4 la frontiera româno-moldoveană:
a) Rădăuţi-Prut, judeţul
Botoşani;
b) Oancea, judeţul Galaţi.
36.5 la frontiera româno-sârbă:
a) Moldova Nouă, judeţul Caraş-Severin;
b) Naidăş, judeţul Caraş-Severin;
c) Vălcani, judeţul Timiş;
d) Stamora-Moraviţa, judeţul Timiş – feroviar (cu excepţia traficului de
marfă);
e) Lunga, judeţul Timiş;
f) Foeni, judeţul Timiş.
37. Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi
de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau
băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în
interiorul clădirilor, se desfăşoară fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a
spaţiului în judeţele/localităţile unde incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele
14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori, fără a depăşi 30%
din capacitatea maximă a spaţiului şi în intervalul orar 06.00-23.00, dacă
incidenţa cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din judeţ/localitate este
mai mare de 1,5 şi mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori şi este interzisă
la depăşirea incidenţei de 3/1.000 de locuitori.
38. Activitatea restaurantelor şi a cafenelelor din interiorul hotelurilor,
pensiunilor sau altor unităţi de cazare, se desfăşoară fără a depăşi 50% din
capacitatea maximă a spaţiului în judeţele/localităţile unde incidenţa cumulată
a cazurilor în ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de
locuitori, fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului şi în
intervalul orar 06.00-23.00, dacă incidenţa cumulată în ultimele 14 zile a
cazurilor din judeţ/localitate este mai mare de 1,5 şi mai mică sau egală cu
3/1.000 de locuitori şi doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unităţi
în judeţele/localităţile unde este depăşită incidenţa de 3/1.000 de locuitori
în ultimele 14 zile.
39. În situaţia în care activitatea operatorilor economici prevăzuţi la pct. 37
şi 38 este restricţionată sau închisă, se permite prepararea hranei şi
comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice
care nu se consumă în spaţiile respective.
40. Operatorii economici prevăzuţi la pct. 37 şi 38 vor respecta obligaţiile
stabilite prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului
economiei, energiei şi mediului de afaceri.
41. Prepararea, comercializarea şi consumul produselor alimentare şi băuturilor
alcoolice şi nealcoolice sunt permise în spaţiile special destinate dispuse în
exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanţe de minimum 2 m
între mese şi participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din
familii diferite, şi cu respectarea măsurilor de protecţie sanitară stabilite
prin ordin comun al ministrului sănătăţii, ministrului economiei, energiei şi
mediului de afaceri şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
42. Se propune menţinerea interdicţiei de desfăşurare a activităţii în baruri,
cluburi şi discoteci.
43. În centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi
operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de
jocuri, precum şi a activităţii barurilor, cluburilor şi discotecilor.
44. Se propune ca transportul aerian să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia
spaţiilor comune, echipamentelor, mijloacelor de transport şi aeronavelor,
procedurile şi protocoalele din interiorul aeroporturilor şi aeronavelor,
regulilor de conduită pentru personalul operatorilor aeroportuari, aerieni şi
pentru pasageri, precum şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor,
în scopul prevenirii contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în
domeniul transportului aerian, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, ministrului
sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
45. Se propune ca transportul feroviar să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia spaţiilor
comune din gări, halte, staţii sau puncte de oprire, a echipamentelor şi
garniturilor de tren, procedurile şi protocoalele din interiorul gărilor,
haltelor, staţiilor sau punctelor de oprire, dar şi în interiorul vagoanelor şi
garniturilor de tren, gradul şi modul de ocupare al materialului rulant,
regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi pentru pasageri, precum
şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în domeniul transportului
feroviar, în condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului
transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, ministrului sănătăţii şi al
ministrului afacerilor interne.
46. Se propune ca transportul rutier să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia
mijloacelor de transport persoane, procedurile şi protocoalele din interiorul
mijloacelor de transport, gradul şi modul de ocupare a mijloacelor de transport,
regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi pentru pasageri, precum
şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în domeniul transportului
rutier, în condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului
transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, ministrului sănătăţii şi al
ministrului afacerilor interne.
47. Se propune ca transportul naval să se desfăşoare în continuare cu
respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia
navelor de transport persoane, procedurile şi protocoalele din interiorul
navelor de transport persoane, gradul şi modul de ocupare al navelor de
transport persoane, regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi
pentru pasageri, precum şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor,
în scopul prevenirii contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în
domeniul transportului naval, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, ministrului
sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
48. Se propune ca transportul intern şi internaţional de mărfuri şi persoane să
se desfăşoare în continuare, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, ministrului
sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
49. Se menţine suspendarea activităţii operatorilor economici desfăşurată în
spaţii închise în următoarele domenii: activităţi în piscine, locuri de joacă
şi săli de jocuri.
50. Activitatea cu publicul a operatorilor economici licenţiaţi în domeniul
jocurilor de noroc este permisă fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a
spaţiului în judeţele/localităţile unde incidenţa cumulată a cazurilor în
ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori, fără a
depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului, dacă incidenţa cumulată în
ultimele 14 zile a cazurilor din judeţ/localitate este mai mare de 1,5 şi mai
mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori şi este interzisă la depăşirea
incidenţei de 3/1.000 de locuitori.
51. Se propune menţinerea obligaţiei pentru instituţiile şi autorităţile
publice, operatorii economici şi profesionişti de a organiza activitatea,
astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul
epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul
propriu, cât şi pentru vizitatori, în condiţiile stabilite prin ordin comun al
ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne.
52. Se menţine obligaţia ca activitatea la nivelul cabinetelor stomatologice şi
unităţilor sanitare non-COVID, să se desfăşoare numai în condiţiile stabilite
prin ordinul ministrului sănătăţii.
53. Se menţine obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de
jocuri de noroc, îngrijire personală, primire turistică cu funcţiuni de cazare,
precum şi activităţi de lucru în birouri cu spaţii comune în sistem deschis de
a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului
economiei, energiei şi mediului de afaceri şi al ministrului sănătăţii, în baza
căruia îşi pot desfăşura activitatea.
54. Operatorii economici care desfăşoară activităţi de jocuri de noroc au
obligaţia să respecte orarul de lucru cu publicul şi restricţiile stabilite
prin hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea
Grupului de suport tehnico-ştiinţific privind gestionarea bolilor înalt
contagioase pe teritoriul României sau a comitetului judeţean/al municipiului
Bucureşti pentru situaţii de urgenţă. Măsurile se stabilesc pentru unităţile
administrativ-teritoriale în care se constată o răspândire comunitară intensă a
virusului şi/sau un număr în creştere al persoanelor infectate cu virusul
SARS-CoV-2.
55. Se menţine obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de
administrare a ştrandurilor exterioare, a piscinelor exterioare sau sălilor de
sport/fitness de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun
al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii.
56. Se menţine obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de
tratament balnear de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul
ministrului sănătăţii.
57. Se menţine obligaţia ca activitatea în creşe, grădiniţe şi
after-school-uri, să se desfăşoare numai cu respectarea condiţiilor stabilite
prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării, al ministrului muncii
şi protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii.
58. Se menţine permiterea în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ a
activităţilor didactice şi alte activităţi specifice precum şi organizarea şi
desfăşurarea examenelor pentru elevi/studenţi, cadre didactice, în condiţiile
respectării măsurilor de prevenire stabilite prin ordin comun al ministrului
educaţiei şi cercetării şi al ministrului sănătăţii.
59. Se propune ca la apariţia a 3 cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 într-un
interval de 7 zile consecutive, în spaţiile destinate cazării elevilor sau
studenţilor să fie instituită măsura închiderii clădirii pentru o perioadă de
14 zile. Pentru elevii/studenţii care nu au posibilitatea deplasării la
domiciliu sau o altă locaţie se asigură, de către unitatea de învăţământ
responsabilă, cazarea în condiţii de carantină, precum şi măsurile necesare
pentru sprijinirea asigurării necesităţilor de bază.
60. Se propune a se institui obligaţia analizării modului de desfăşurare a
activităţii şi organizării programului de lucru în regim de telemuncă sau muncă
la domiciliu pentru toate instituţiile şi operatorii economici publici sau
privaţi.
61. În vederea evitării aglomerării transportului public, instituţiile şi
operatorii economici publici şi privaţi, organizează programul de lucru astfel
încât personalul să fie împărţit în cel puţin două grupe care să înceapă
respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin 1 oră.
62. Constatarea încadrării în limitele de incidenţă cumulată a cazurilor pe
ultimele 14 zile în vederea punerii în aplicare a măsurilor stabilite în
prezenta hotărâre se realizează în maxim 48 de ore de la atingerea acestora
prin hotărâre a comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii
de urgenţă pe baza analizelor prezentate de direcţiile de sănătate publică
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, iar măsurile se aplică pentru o
perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.
63. Direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, calculează zilnic, pentru fiecare localitate din zona de competenţă,
incidenţa cumulată a cazurilor pentru ultimele 14 zile şi prezintă comitetului
judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, analiza
rezultată în cel mult 24 de ore de la data constatării atingerii limitelor
stabilite în prezenta hotărâre.
64. La stabilirea incidenţei la 1000 de locuitori în ultimele 14 zile nu se iau
în considerare focarele din centrele rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a
persoanelor vârstnice, centrele rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără
dizabilităţi, precum şi pentru alte categorii vulnerabile, inclusiv căminele,
internatele şi din spitale.
Lista ţărilor/zonelor cu risc epidemiologic ridicat
Zona Galbenă (carantina la domiciliu/locaţia declarata pentru 14 zile)
Stat Rata de incidenţă cumulată la 100.000 locuitori*
Andorra 1128.9
Israel 713.7
Muntenegru 571.5
Cehia 493.1
Polinezia Franceză 487.0
Guam 432.8
Argentina 408.4
Belgia 402.5
Bahrain 396.8
Olanda 364.2
Bahamas 330.7
Aruba 329.2
Gibraltar 314.5
Spania 308.1
Costa Rica 304.9
Franţa 293.1
Republica Moldova 278.9
Marea Britanie 253.2
Islanda 252.9
Puerto Rico 251.1
Bonaire, Saint Eustatius and Saba 242.5
Armenia 238.4
Liban 237.8
Capul Verde 236.6
Panama 229.8
Slovacia 197.7
Statele Unite ale Americii 196.8
Columbia 195.2
Kuweit 180.0
Brazilia 171.8
Malta 171.6
Oman 169.6
*(date publicate de ECDC luni 12 octombrie 2020)